torsdag 29 augusti 2013

Vändbara höstvantar

Sydde den andra av dotterns höstvantar klart så vi kan börja använda dem snart. Det är ganska kyligt ute vissa dagar och hon blir så kall om händerna då. Bara augusti men vi har redan haft kyliga nätter även om de flesta dagarna tack och lov än behåller lite av värmen och sommarkänslan.

Vantarna är förresten superenkla att sy och jag valde till de här vantarna ett tyg på insidan och ett tyg på utsidan, blir man trött på stjärnorna är det bara att vända vanten och glädjas åt det andra tyget :) Mudden gjorde jag lite extra lång. Tanken är att den ska vara nedvikt men att det också ska gå att vika upp den för att vantarna ska sitta på lite bättre om det är så att dottern gärna vill dra av dem!

Tidigt i våras när dottern var ganska ny i världen fick hon ett par vita vantar i den här modellen (fast inte vändbara) av sin mormor, inköpta på H&M om jag inte minns fel och de vantarna fungerade så himla bra när det var lite kyligt ute. Har länge tänkt att jag ska sy ett par egna som ska passa henne i höst och när jag såg den här beskrivningen så var det dags att göra slag i saken! Bara ett par skillnader i mitt eget mönster men det finns beskrivet nedan. För att få varmare vintervantar är det bara att fodra med microfleece.


Delarna till en vante urklippta

Jag valde att inte klippa två separata delar till varje sida utan vek tyget och klippte så det redan sitter ihop på ena sidan, på så sätt har jag "sparat" första sömmen!


Så här ser det ut när mudden är fastsydd

Vanten ihopsydd och vänd men innan insidan är instoppad

Båda vantarna klara

På sista bilden ser man hur mudden ser ut, på den nedre av vantarna är den helt utvikt, på den övre av vantarna har jag vikt ner den. På insidan av båda vantarna är det nu alltså tyget med stjärnor. Jag valde att för hand sy några stygn längst upp på vantarna genom båda tygen så att de inte ska dela sig när man tar av och på vantarna. Jag sydde i sömmen så syns det inte ens!

Väldigt trevliga vantar att sy och lätta att modifiera efter eget tycke! De är superenkla att sy men det tog betydligt längre tid än vad jag först trodde eftersom det är så många moment. Väl värt det dock :)

Ett tips när man syr i trikå - sådant tyg behöver man inte sicksacka (till skillnad från vävt bomullstyg) och därför behöver man också mindre sömsmån. Jag försöker sy så nära kanten som jag kan på en vanlig maskin, med vanlig raksöm, men om det är svårt att sy rakt syr jag med lite längre sömsmån och klipper sedan bort överflödet så att det inte ska bli så bulligt i vantarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar