lördag 31 augusti 2013

Mera dödskallar med en liten mönsterjustering

För er som följer bloggen vet ni att jag virkade en dödskallesjal i bebisstorlek för ett tag sedan. Jag var ju inte helt nöjd med mönstret och har istället provat det här mönstret som gör att dödskallarna sitter lite stramare i sjalen. Jag har använt mig av varianten där man virkar ögonen direkt på sjalen för att slippa en massa lösa trådar att fästa. I alla fall - jag är supernöjd med mönstret!

Har kommit på en sak dock hur dödskallen kan bli snyggare och tänkte dela med mig!



Så här ser dödskallen ut enligt mönstret

Dödskallen med min ändring (obs den är ej färdigvirkad)

Skillnaden med min pyttelilla ändring är att dödskallen får ögonbryn vilket jag personligen tycker blev sjukt snyggt! Dödskallen på bilden här är inte helt färdig men jag ville visa hur det blir med ögonbrynen!

Virkningen ovanifrån

Det man ser ovanifrån här är dels raden med fastmaskor och sedan raden med smygmaskor som är gjorda i fastmaskraden. Ni ser att bågarna går lite snett, som ett skevt likamedtecken? Det är för att det inte är samma maska (två bågar från samma maska bildar ett V).

Istället för att virka mönstrets rad 11 i smygmaskorna virkade jag i den övre bågen från smygmaskan OCH den övre bågen från fastmaskan.

Virkningen framifrån

Framifrån virkar jag alltså i den övre delen av V'et som alltså är den övre bågen i fastmaskan. 

Virkningen bakifrån

Bakifrån ser man hur virknålen kommer ut genom den övre bågen från smygmaskan.


Än är det ett tag kvar innan sjalen är färdig eftersom jag inte kan hålla mig till ett projekt åt gången, men sakta och säkert blir den större :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar