söndag 18 augusti 2013

Ett goselejon och ett rumplejon

Dotterns kusin fyllde ett år igår och eftersom hennes stjärntecken är lejon tänkte vi att ett mjukt och gosigt lejon skulle passa fint som present. Jag köpte på vårens bokrea en bok med mönster på vilda djur i fleece och hittade den ett mönster som jag ville använda. Med barndommens kalikå-figurer i åtanke åkte jag till tygbutiken och kom hem med velour att sy i.

mjukdjur
Goselejonet i härlig gul velour

Klippte ut alla delar och började sy ihop, lite pill men det gick riktigt bra ända tills jag skulle sy ihop det sista, överdelen och underdelen. Det slapp ur mig både en och två svordomar eftersom delarna inte alls passade ihop! Jag menar, de passade verkligen inte ihop! För stort och för litet och ingenting blev rätt när jag försökte nåla. Det stod i mönstret att man skulle dra i underdelen för att den skulle passa överdelen bättre. Jag drog och drog men det gick inte alls. Slutade med att jag klippte upp och kortade av underdelen och sydde svansen direkt på överdelen för att det skulle fungera någorlunda. Blev ju ett väldigt sött lejon även om det inte blev som jag hade tänkt mig det.

Rumplejonet fick en put-rumpa

Senare på kvällen berättade jag på maken om det frustrerande mönstret. Började visa på lejonet vart felen var och medan jag berättar hur överdelen var för lång där bak och kort där fram medan underdelen var för kort där bak och lång där fram insåg jag... Jag hade vänt underdelen fel väg och alltså sytt ihop underdelsrumpan med överdelshalsen... En kompis kallade lejonet för rumplejon efter att jag berättat om hur rumpan alltså sitter under hakan på lejonet ;)

Hade det inte varit för att jag blev lite sur på mig själv över felsyningen så hade lejonet varit hur sött som helst, men nu tyckte jag ju att det såg ut som ett rumplejon och klippte därför ut nya delar och sydde ihop lejonet rätt, mycket bättre blev det! Har sedan dess förlåtit rumplejonet och tycker numer att det är väldigt sött det också.

Goselejonet

Goselejonet ser väl betydligt mer anatomiskt korrekt ut ;) När jag var på tygbutiken hittade jag förresten ett trikåtyg med gul botten och stjärnor i orange, tyckte att det tyget gjorde sig väldigt bra som insida öron!

Trikåtyget i öronen

Jag vågar mig nog på fler mönster ur boken så småningom :)

2 kommentarer:

  1. Rumplejonet förgyllde min dag! /cho

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi :) A är väldigt förtjust i rumplejonet hittills, väldigt gosigt och bitvänligt!
      Anna

      Radera