onsdag 31 juli 2013

Solrosrutor och solrospentagoner - mönster

Så blev jag klar med att skriva ner mönstret till solrosrutorna och solrospentagonerna jag jobbat med på sistone. Har skyndat på att få det klart eftersom det är många som frågat!

Tre olika varianter blev det, en variant för den fyrkantiga som jag kallar för "solrosruta" och två varianter för den femkantiga som jag kallar "solrospentagon". Solrospentagonen finns i en tät och en gles variant. Jag ville göra en boll utav solrospentagoner och då gjorde jag den täta varianten för att minimera risken att stoppningen ramlar ur. Jag upplevde dock att själva solrosen försvann lite i den täta varianten och därför gjorde jag en glesare variant också. Om man vill göra bollar av den måste man nog dock sy en innerboll av tyg så inte stoppningen ramlar ut!



Solrospentagon


Solrosruta


Mönstret finns som PDF-fil! Jag fick inte ut själva filen på bloggen så om ni vill ta del av mönstret, maila till mig på pysselnabon@gmail.com så skickar jag gärna!

Kommentera gärna här om ni bloggar om sådant ni virkat utifrån mönstret, vore jätteroligt att se bilder! Om ni vill dela med er av mönstret, gör gärna det genom att länka hit eller lämna ut min mailadress istället för att sprida PDF-filen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar