fredag 12 juli 2013

Magic circle - magisk ring - för vänsterhänta

Jag har länge stött på begreppet magisk ring (magic circle) och insett att det är nog ett väldigt smidigt sätt att starta en cirkelvirkning på. Med en magisk ring gör man maskorna om snöret istället för om em luftmaskring, mycket smidigare och hålet i mitten blir lite mindre. Jag har däremot dragit mig för att prova eftersom det sett så svårt ut! Insåg för någon vecka sedan att det inte är konstigt att det känts lite bakvänt när jag provat... Jag är ju vänstervirkare och alla beskrivningar jag sett har varit för högervirkare!

Bjussar på en beskrivning för hur man gör en magisk ring om man är vänstervirkare :)

Virknålen är på vänster sida och garnet kommer från höger sida


För den lösa änden av garnet UNDER garnet så det bildas en cirkel

För in virknålen i cirkeln och fånga upp garnet

Dra garnet genom cirkeln

Så här håller jag i cirkeln. Jag börjar sedan med en smygmaska för att "fästa" cirkeln

Fånga upp tråden igen genom cirkeln för att virka en fastmaska

Virka önskat antal fastmaskor

Så här ser fastmaskorna ut längs cirkeln.
För att sluta cirkeln drar du i den korta garnänden (pekar nedåt i bild)

Här är cirkeln sammandragen och du kan börja virka varv två i den första fastmaskan.
Jag virkar ÖVER den lösa garnstumpen när jag börjar virka varv två


Hoppas beskrivningen är förståelig! Lycka till med virkandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar