onsdag 10 juli 2013

Hexagoner - african flowers

Sedan en tid tillbaka har jag hållit på och virka färgglada hexagoner (kallas också african flowers) med tanken att det skulle bli en boll av dem. Jag hittade mönstret till hexagonerna på den här bloggen och blev väldigt förtjust i det! Det är ett lättvirkat och bra mönster och jag gillar framförallt den inre blomformen som kännetecknar en african flower! Varv 1 blir alltså stjärnan i mitten, varv 2 och 3 virkade jag i samma färg (även om det i mönstret står att man ska byta) för att det skulle bli en blomma, varv 4 och 5 virkade jag i en färg som ytter och sedan varv 6 blir ramen eller kanten eller vad man nu vill kalla det.

Läste dock det jag ville läsa misstänker jag när jag läste blogginlägget - det står klart och tydligt att det behövs 12 pentagoner för att göra en boll. Jag börjar virka på mönstret som är till hexagoner och när jag har 12 stycken inser jag att det är ju hexagoner, inte pentagoner och det kommer alltså inte alls att räcka med 12 stycken! 


Uppenbarligen ingen pentagon utan en hexagon


Som jag skrev i ett tidigare inlägg så blev hexagonerna större än vad jag trodde att de skulle bli från början (jag använde drops paris-garn och virknål 3,5) och när jag väl insett att 12 hexagoner på sin höjd skulle bli ingenting kom jag fram till att 14 stycken skulle kunna bli en blommig kudde. Men vad ska jag göra med en blommig kudde, vi som plockat bort alla kuddar från soffan sedan dottern kom?! 

Tänkte att jag skulle kunna virka en väska av hexagonerna, det skulle bara behövas typ 3-4 stycken till... Men jag skulle ju kanske inte använda den så mycket så det känns ungefär lika nödvändigt som kudden...


14 hexagoner skulle bilda en sådan här kudde


Hur många hexagoner kan tänkas behövas till en boll... typ 22-24 stycken om jag räknar lite slarvigt... Det blir alltså ingen boll. Dels har jag ingen lust att virka ytterligare 10 hexagoner, dels skulle det bli ungefär världens största boll av det! 



Mina 14 hexagoner


Har nu i min ägo 14 hexagoner som är ingenting?!

Jag skulle kunna göra sju stycken ärtpåsar till dottern att leka med...

Jag skulle kunna göra en stor vetevärmare till någon behövande vän...


Förslag på vad jag ska göra med hexagonerna mottages tacksamt!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar