söndag 30 juni 2013

Sy din egen åkpåse - mönster

På förfrågan kommer ett inlägg om egensydda åkpåsar. Det är lite av en djungel att försöka hitta ett mönster till en åkpåse. Det finns olika varianter, antingen kan man sy en "vik-ihop-påse" med hål i ryggen för exempelvis babyskyddets spännen. Det finns en superbra beskrivning här för hur man gör en sådan.

Jag gillar åkpåsar av pås-varianten och ritade upp ett mönster för en sådan tidigare i vår. Eftersom hösten är långt borta och jag har mjukliften har jag inte hunnit sy någon än. Men här är mönstret till den påse jag kommer att sy när dottern behöver något lite varmare i vagnen :) Måtten är universalanpassade och påsen passar oavsett vilken vagn du har eftersom du mäter vagnens längd och bredd och utgår ifrån det!


Översikt mönster åkpåse

Material finns det två alternativ att välja mellan tycker jag. Antingen syr man in- och utsida i fleece, det blir varmt och gott men nackdelen är att åkpåsen inte riktigt kommer att klara blåsten. Jag skulle rekommendera att sy insidan i tjock fleece och utsidan i bävernylon. Bävernylon är både vind- och vattenavvisande så åkpåsen blir betydligt mer användbar om man väljer det som yttertyg!


Såhär blir åkpåsen när den är färdig


Såhär mäter du upp tyget

Det går bra att mäta upp tyget utan sömsmån! Observera att du behöver smala av bottendelen nedtill, det är lagom att hela avsmalningen (10cm) sker på den nedersta tredjedelen av botten.


Sybeskrivning av åkpåsen

Jag rekommenderar att sy kanalen för dragskon (och sy fast snörena) först, sedan båda dragkedjorna och avslutningsvis nederdelen!

1 kommentar:

  1. Hej! Hur blev åkpåsen när du sydde den? Skulle du göra någon justering av mönstret så här i efterhand? Mvh

    SvaraRadera