torsdag 23 maj 2013

Min hemmasydda mjuklift

Efter att ha sytt babynestet till dottern hade jag en hel del rullvadd kvar eftersom jag köpte en extra förpackning, visste inte alls hur mycket som skulle gå åt och jag blev för lat för att åka till tygbutiken enkom för att lämna tillbaka vadden. Funderade länge på vad jag skulle göra av den, en bit hade jag klippt av för att göra en lekfilt men det var fortfarande så mycket kvar!

Till vår barnvagn använder vi mest babyskyddet (adaptern är en underbar konstruktion!) men jag bestämde mig för att det var dags att börja skola in dottern på att ligga ner i vagnen också. Vi har en sittdel med fullt liggläge som man sätter in en mjuk- eller hårdlift i men vi hade inte brytt oss om att köpa en lift (tänk att det är så lång startsträcka ibland!). Så kom jag på dem briljanta idén att sy en egen mjuklift. Jag ville gärna ha en vit för att bryta av mot allt det svarta. Svart är min favoritfärg men dottern kan ju få lite omväxling kanske!

Sy egen mjuklift
Den färdiga mjukliften från alla håll och kanter


Sagt och gjort. Jag mätte ut längd och bredd i vagnen och satte igång. Funderade länge på om jag skulle ha knappar på sidan för att knäppa fast locket (fin detalj) eller dragkedja för attt det är det smidigaste sen när mjukliften ska användas. Bestämde mig för att funktion a fick gå före snygghet i just det här fallet.


Mina ritningar innan jag satte igång att klippa i tyget



Jag sydde alla delar för sig och stoppade med vadd för att sedan sy ihop allt. Den långa sidoremsan gjorde jag lite längre för säkerhets skull och kortade av den när jag börjat nåla fast den för att vara säker på att den inte skulle bli för kort. Fungerade supersmidigt att sy ihop allt (håll koll så alla sömmar hamnar på samma sida bara!) och sen bara vända på liften så sömmarna hamnade på insidan (de är så korta att de knappt syns ändå). Jag sydde med bara pressarfotens bredd när jag sydde ihop den för att det skulle bli snyggast.

Här ser man sömmen på insidan, syns knappt om man inte tittar efter



Det fina med att sy själv är att man får välja tyg själv också  :) Jag ville använda tyget jag köpte och använde till babynestet och efter att ha brett ut det på golvet fick maken välja exakt vilket motiv från tyget. Älskar att han vill vara med och påverka!



Det fina motivet på ovansidan mjukliften


Det blev i alla fall färdigt (tack vare maken som skötte markservicen med dottern under tiden) och vi blev båda så nöjda! 

Mjukliften i barnvagnen


Har hunnit provköra och dottern låg som en prinsessa i liften och sov hur gott som helst!

1 kommentar:

  1. Hej! Satte du handtag på? Jag trodde det var vitsen med en mjuklift, att kunna lyfta ut barnet utan att det vaknar?

    SvaraRadera