tisdag 12 mars 2013

Virka småblommor


Att virka små dekorer är en underbar sysselsättning, små hjärtan eller små blommor är härliga att se hur de växer fram under virknålen. Jag ville dels virka småblommor men också trippelblomme-varianten som många har på sina mössor. Efter lite googling hittade jag några olika mönster - men som det ofta är med mönster så blir det inte riktigt som man har tänkt sig och jag körde en liten fusion på de bästa mönsterna och anpassade dem för att passa min virkning.

Jag har virkat blommorna nedan med virknål 3,5 och använt vanligt akrylgarn vilket fungerar utmärkt. Jag provade också virka med ett tunnare garn ("8/4sgarn") och virknål 2,0 vilket resulterade i betydligt mindre, nättare och väldigt söta blommor, men oj så pickligt det är att virka med 2,0an! Summa sumarum är helt enkelt att beroende på vad man ska använda blommorna till och hur stora man vill ha dem är det helt enkelt olika virknålsstorlekar som passar bra!


Virka blommor



Småblommor:
1. 5 lm, 1 sm för att fästa ihop ringen
2. 10 fm i ringen
3. 2 lm, 3st, 2lm
4. 1 sm
5. Upprepa 3-4 så att det blir 5 blad, fäst med en smygmaska och avsluta




Virka blomma i tre lager


När jag gjorde den här röda trippelblomman blev jag så förtjust i modellen att jag nästan planerade att ändra stil helt bara för att kunna gå runt med blombroscher på kläderna eller blommor på mössan! Just den här är virkad med blombladen rakt ovanför varandra, jag virkade en senare där blombladen går omlott vilket såg lite snyggare ut. Mönstret nedan är med den senare varianten.

Det som tog mig ett tag att fatta är att man virkar den innersta blomman först! Steg 1-7 blir alltså den innersta blomman, sedan i steg 8 drar du tråden till baksidan av blomman och virkar på baksidan/undersidan.


Trippelblomma:
1. 5 lm
2. 2 i 1 (10)
3. 1 sm för att virka ihop
4. 1 lm, 1fm, 3lm, hoppa över 1m, 1fm
5. Upprepa steg 4 så att det blir 5 lm-bågar
6. 1lm, 6st i luftmaskbågen, 1lm, 1fm i nästa m
7. Upprepa steg 6 så det blir 5 blad
8. Ta bak tråden och smygmaska till mitten av blombladet
9. 5lm, 1sm i mitten av nästa blad
10. Upprepa steg 9 så det blir 5 luftmaskbågar
11. 1lm, 9st, 1lm, 1sm för att fästa
12.   Upprepa steg 11 så det blir 5 blad
13.   Smygmaska fram till mitten av bladet
14.   5lm, 1sm i mitten av nästa blad
15.   Upprepa steg 14 så det blir 5 luftmaskbågar
16.   1lm, 11dst, 1lm, 1sm för att fästa
17.   Upprepa steg 16 så det blir 5 blad
18.   Fäst med 1 sm och avsluta


Hoppas ni blir sugna på att virka blommor nu! Jag återkommer senare med den sötaste lilla fyrklövern som jag virkade av 4 hjärtan :)

Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar