onsdag 27 mars 2013

Virka påskägg till påskriset

Jag vet inte vad som är mest mysigt med att påsken börjar imorgon - lång ledighet hemma tillsammans eller all den goda maten :) Jag är faktiskt lite sugen på att införskaffa mig ett påskris innan påsken är slut! Om det blir ett påskris ville jag virka lite påskägg att hänga i det. Tänkte först att jag skulle virka ägg på fri hand utifrån standardformeln för ökningar och minskningar, men hade så få färger i tunt garn hemma att det blev inte som jag tänkt mig det med randningen. Enfärgade påskägg hade ju fungerat men påskägg i vitt och grönt kändes lite tamt. Det enda tunna bomullsgarnet som fanns att köpa någotsånär i närheten var rött... Inte så värst påskigt ;)

Googlade runt på lite inspiration istället och hittade det här mönstret som såg fantastiskt nätt och fint ut! Stjärnan i botten av ägget är en väldigt fin detalj!


Virka påskägg


påskpyssel


Jag virkade först det vita ägget enligt beskrivningen med virknål 2,5 och 8/4sgarn men upptäckte ganska snabbt att det blir ett väldigt stort ägg. Virkade med samma garntjocklek men valde virknål 2,0 istället till ägg nummer två i grönt garn och storleken blev betydligt bättre, ungefär som ett vanligt hönsägg. Jag skulle kunna tänka mig äggen ytterligare lite mindre om de ska hänga i påskriset men istället för att välja tunnare garn och ytterligare mindre virknål skulle jag nog modifiera mönstret och minska hela mönstret för att få ett mindre ägg.

Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar