onsdag 20 mars 2013

Virka en skallra


Virkade saker är ju perfekta presenter till vänner och anhöriga som fått bebisar, det är något som blir unikt och det känns extra roligt att ge bort något som jag gjort själv! Jag bestämde mig för att göra en skallra i klassisk modell. För mig är klassisk modell de som nästan ser ut som en maraccas. Letade länge på google efter ett mönster att följa men hittade ingenting intressant. Eftersom skallran egentligen bara är rund i olika tjocklek så var det inga problem att virka på fri hand.

Funderade länge över om jag skulle orka åka till Panduro för att köpa en bjällra att sätta i skallran, men det kändes lite motigt att ta ut bilen och köra iväg till Sickla Köpcenter bara för en bjällras skull... Kom istället på när jag var och handlade att ett Kinder-ägg är en utmärkt lösning på skallret! Och dessutom älskar jag kinderchokladen :D Ett litet kinderägg med makaroner i gav ett behagligt ljud och kändes perfekt till skallran!

Kinderägg


Ett stort tack till skaparen av kinderäggen förresten som gjort om öppningsanordningen till den gula burken. Jag minns när jag var liten och det var mer eller mindre omöjligt att öppna burken, nu gick det hur lätt som helst!

Jag använde mig av standardformeln för ökningar och minskningar när jag virkade skallran;
2lm, 5fm i 2a lm, 2i1 (totalt 12 fm) för att få början, sedan ökningarna *1fm, 2i1*, *2m, 2i1*,*3fm, 2i1* osv) tills jag nått önskad storlek/bredd på översta ”bollen”. Minskade enligt samma formel till önskad storlek (när jag kommit lagom långt stoppade jag skallran med vadd och kinderägget. När ”hand-delen” var lagom stor gjorde jag tre ökningar innan jag virkade 2 varv utan ökning för att sedan avsluta med att minska tills skallran var sluten. Det är bra att komma ihåg att stoppa allt eftersom också :) Ett tips är att börja minskningen på samma som ökningen slutade så blir bollen jämn.

Virka en skallra


Jag valde att virka med ett tunnare garn i bomull och virknål 2,5. Något tålamodsprövande och tog lite tid men det blev väldigt bra när skallran var färdig! Jag funderade först på att använda acrylgarn som jag annars gärna virkar med, men det bomullsgarn jag hade hemma kändes mindre luddigt och mer bitvänligt och därför valde jag det.

Känner mig redo för en mer avancerad skallra nu och ska ge mig ut på mönsterjakt :) Har ni tips kommentera gärna med en länk till mönster om ni vet något!

Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar