söndag 17 mars 2013

Sy ett eget babynest

När jag blev gravid bestämde jag mig ganska snabbt att ett babynest var en självklarhet, det var lika självklart att jag skulle sy det själv. Vem kan tacka nej till ännu ett projekt :) Det finns jättemånga fina att köpa till dyra pengar, men det är inte svårt och inte dyrt att sy ett själv! Plus att det känns så tillfredsställande att ha ett som jag gjort själv och som därmed ingen annan har!

Det första jag sydde var en kombinerad amningskudde och liggplats för bebisen där man kan plocka av tyget för att tvätta det. Det går att tvätta själva innerkudden också om bebisen kräker ned den väldigt mycket, men det tar ju en liten stund att torka jämfört med om man bara tvättar fodralet. När kudden är öppen ska den fungera utmärkt som amningskudde och knyter man ihop dem med snörena i nederkant så blir det en bra plats för bebisen att ligga och vila på. 



Babynest

Babynest

Den första bilden är bara fodralet innan jag satte det på själva amningskudden, den andra bilden är amningskudden ihopknuten. Ser så himla mysigt ut och jag kan knappt bärga mig på att få prova den till bebisen! Den här amningskudden kostade mig två kuddar från IKEA till fyllning, tygerna var små snuttar jag hade hemma och dragkedjan var också en jag hade hemma (om du ska slänga en huvtröja - spara dragkedjan!). Jag valde att sy fodralet i lapptäcksmodell dels för att kunna kombinera de tyger jag hade hemma, dels för att det blev så harmoniskt med blandade men liknande färger! Det är inga problem att köpa stuvbitar billigt om man inte har något tyg hemma. Undersidan på kudden valde jag att göra med ett helt stycke tyg som jag hade men enklast är att göra undersidan av vanligt lakan.


Sy ett eget babynest till bebis

Eftersom bebisen behöver ligga platt om den ska ligga längre stunder ville jag också göra ett mer traditionellt babynest. Jag googlade runt på mönster till babynests och det verkar som att de flesta använt sig av samma mönster som verkar komma från en och samma blogg, mönster och beskrivning hittar du om du klickar här.

Undersidan gjorde jag i vitt lakanstyg, till ovansidan valde jag ett av vårens tyger köpt på Ohlssons Tyger & Stuvar. Var och tittade på det här tyget flera gånger innan jag köpte det, blev kär i det direkt och gillar verkligen färgerna och mönstret! Det enda jag gjorde skillnad på jämfört med beskrivningen var att jag trädde i snöret direkt när jag sytt på kantbandet, att trä i snöret efter jag hade stoppat babynestet med vadd hade varit betydligt knepigare! Vadden i kanten ska enligt beskrivningen vara 2mx60cm, det tyckte jag blev för tunt så jag tog 2mx90cm istället vilket blev bättre i mitt babynest.

Medan jag satt och laddade inför att sy babynestet funderade jag på om jag skulle använda ett täcke för att fylla nestet istället för vadd och kanske ta en bit skumgummimadrass till botten, men jag bestämde mig för att använda vadd istället eftersom det torkar betydligt snabbare om man slänger in hela nestet i tvättmaskinen. På Ohlssons Tyger & Stuvar köpte jag en förpackning rullvadd, den tjockare varianten, för 179kr, det var 3mx1,5m och räckte till bottenplatta och rullen runtom, dessutom har jag kvar om jag vill hitta på några mindre projekt. Hade varit snäppet billigare att köpa täcken från IKEA (2x79kr) men jag är väldigt nöjd med vadden :)

För alla er som funderar på att sy ett eget babynest men som är lite tveksamma till om det är för svårt - sy ett själv! Det är inte alls svårt, man måste vara noga när man syr och nåla ordentligt på vissa ställen men det är mycket lättare än vad man kan tro! Och man blir så stolt när det är klart!!


Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar