söndag 24 mars 2013

Blöjväska med skötunderlägg

När jag var på IKEA sist köpte jag madrasskydd till spjälsängen och köpte då ett extra som jag tänkte klippa isär och lägga en bit av i skötväskan ifall det skulle finnas behov. Igår satt jag och funderade på hur jag skulle göra om det till ett skötunderlägg på bästa sätt, nog så smidigt att bara klippa isär det och ha det i skötväskan, men det vore roligt med fler användningsområden. Resultatet blev att jag ville göra ett kombinerat skötunderlägg och blöjväska, inte för stor eftersom den måste rymmas i skötväskan men ändå så pass att bebisen ryms och såpass att det är möjligt att bara ha den med sig med det nödvändigaste ifall vi bara ska iväg på en kort sväng och inte vill släpa med oss för mycket saker.

Av en slump såg jag en tutorial när jag letade efter mönster till badrockar - hur långsökt kändes inte det, men beskrivningen var på precis en sån skötunderläggsväska som jag hade tänkt mig så igår skred jag till verket och började klippa till. Jag kunde dock inte alls bestämma mig för vilket tyg jag skulle använda så efter att ha klippt till madrasskyddet blev det tvärstopp igår. Till i morse hade jag kommit fram till att jag ville ha skötunderläggsväskan i samma tyger som min amningskudde. 



Skötväska
Väskan klar och i stängt läge


Klippande och nålande, syning... Det tog aldrig slut! Bestämde mig för att göra det hela grymt noggrant, det blir ju som bekant snyggast resultat då, även om jag inte är förtjust i detta eviga nålande, sy ner skarvar eller sicksacka kanter.

Förberedelser och nålning sy blöjväska
Började med att klippa ut tygerna och fickorna samt börja nåla

Till råga på allt var symaskinen till en början allt annat än samarbetsvillig i morse, jag höll på att bli galen när tråden fastnade och fastnade och fastnade och - överraskning - fastnade igen! Fick plocka isär och borsta ur hela grejjet där undertråden sitter innan symaskinen bestämde sig för att fungera utan bråk. När det väl började fungera flöt det på fint och jag kände mig väldigt nöjd med hur proffsigt det såg ut med de nersydda skarvarna och färgkombinationerna.


Blöjväskan med skötunderlägg färdig och i uppvikt läge

Lagom med plats för bebisen att ligga på och två förvaringsfickor, blev supernöjd! Fick madrasskydd kvar så jag funderar lite på om jag ska sy ett till att ge bort, men låter nog symaskinen vila för resten av dagen :) Om ni är sugna på att sy en egen hittar ni den utmärkta beskrivningen här

Anna

2 kommentarer:

  1. Det är inte så att du säljer en sådan?
    /Lina, Örebro (lina.h@live.se)

    SvaraRadera
  2. Jag har ett litet beställningsstopp just nu på grund av sjukskrivning men mailar dig :)

    SvaraRadera